DigiDay #20
AI pod kontrolou
Mediální výchova, kritické myšlení a psychická pohoda v souvislosti s umělou inteligencí
Rizika, možnosti a metodiky řešení z pohledu českého školství
Program můžete sledovat také zpětně ze záznamu. Zaregistrujte se a my vám pošleme odkaz na vysílání.
Úvodní slovo
17:00-17:10
Pavel Hodál a Ivana Böhmová
Zahájení akce, program a úvodní slovo.
Dnešní stream pro vás připravili společně GUG.cz, NPI ČR a AI dětem
Jak ovlivňuje generativní umělá inteligence mediální gramotnost?
17:10-17:30
Kamil Kopecký
Přestaneme postupně věřit audiovizuálnímu obsahu na síti? A čemu vlastně budeme věřit?
Jak na deep fakes, face swap a svlékací aplikace?
Dokáží tyto technologie "hacknout" demokratické procesy, třeba volby?
Kamil je český vysokoškolský pedagog působící na Univerzitě Palackého v Olomouci, který se orientuje na oblast rizikového chování v prostředí internetu a na moderní IT ve vzdělávání. Specializuje se zejména na kyberšikanu, sexting, cyber grooming, rizika sociálních sítí a ochranu osobních údajů v prostředí internetu.
Je vedoucím národního projektu zaměřeného na prevenci rizikového chování v prostředí internetu E-Bezpečí a zároveň vedoucím Centra prevence rizikové virtuální komunikace PdF Univerzity Palackého v Olomouci.
Neskákejte na inteligentní špeky
17:30-18:00
Václav Maněna
Podvody a fake news jsou s příchodem umělé inteligence stále dokonalejší. Texty, fotografie a videa generované umělou inteligencí jsou často k nerozeznání od těch skutečných. Je vůbec možné zjistit, co vygenerovala umělá inteligence?
Ukážeme si, jaké metody k ověřování informací mají s příchodem umělé inteligence smysl a co naopak nemá cenu zkoušet.
Václav - středoškolský učitel, lektor, ajťák a jůtůber. Má dlouholeté a praktické zkušenosti s e-learningem, online vzděláváním a smysluplným využíváním technologií ve výuce. Prošel mnoha slepými uličkami a udělal spoustu chyb, o které se rád dělí s ostatními.
Umělá inteligence
a digitální wellbeing
a digitální wellbeing
18:00-18:30
Adéla Lábusová
Rozvoj generativní AI a její zpřístupnění široké veřejnosti přináší další způsob, užívat digitální technologie. To má velký potenciál a zároveň i svá rizika. AI lze vnímat i jako další přitažlivou senzaci, která může upoutávat člověka k obrazovce.
V příspěvku “AI a digitální wellbeing” vyjasníme, jak mohou obrazovky vůbec ovlivňovat celkové zdraví, jaké jsou projevy rizik a co pomáhá, abychom předešli negativním důsledkům. Odpovíme si na otázky, kdy a za jakých okolností může být užívání obrazovky přínosné a jakou roli v tom může sehrát AI.
Adéla - pracuje v oblasti pedagogicko-psychologického poradenství a rúzných vzdělávacích a sociálních programech. Nyní se v Národním pedagogickém institutu a organizaci Jules a Jim věnuje přednostně kyberprevenci.
3 praktické metodiky na AI a mediální výchovu
18:30-19:00
Tomáš Titěra
Umělá inteligence nejsou jen velké jazykové modely, ale také třeba systémy, které nám doporučují obsah na sociálních sítích nebo produkty v reklamách. Nová metodika do výuky od AI dětem ukazuje, jak žákům vysvětlit fungování a společenský dopad těchto systémů.
Dvojici lekcí na toto téma doplňuje lekce o využití generativní AI v propagandě. Všechny tři lekce propojující digitální kompetence a mediální výchovu si představíme a něco málo si i praktický vyzkoušíme.
Tomáš - Ve své profesní dráze usiluji o rozvoj mediální a digitální gramotnosti napříč generacemi. Vystudoval jsem Studia nových médií na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Učím informatiku na druhém stupni na Základní škole v Praze – Kunraticích, lektoruji kurzy mediálního vzdělávání pro učitele pro Jeden svět na školách, externě přednáším o mediální a informační gramotnosti na FF UK a v organizaci Transitions spolupracuji na projektech mediálního vzdělávání seniorů a starších dospělých. Ve všech těchto rolích usiluji o to porozumět, jak používání digitálních technologií jako jednotlivci vnímáme a jaké na nás má jako na společnost dopady. To mi přijde jako skvělý odrazový můstek pro to, abychom společně mohli prozkoumávat, jak různé technologie a digitální nástroje fungují, co nám nabízejí a jaké mají limitace. Těším se na každou příležitost, kdy se takto budeme moci na workshopu pobavit o AI.
AI jako kybernetická hrozba
19:00-19:30
Pavel Matějíček
S Pavlem Matějíčkem se podíváme do světa, kde AI není jen nástrojem využívaným pro dobro lidstva, ale i terénem útočníků. Toto školení odhalí temnější stránku umělé inteligence, kde AI představují nový rozměr kybernetických hrozeb.
Seznámíte se s inovativními technikami, jak AI využívají hackeři pro vytváření malware, pro detekci zranitelností, deepfakes i přesvědčivých textů pro phishingové útoky.
Pavel vystupuje jako školitel a konzultant v oblasti kybernetické bezpečnosti.
Rád školí a prezentuje, je aktivní na sociálních sítích, píše blog Spajk.cz a často je hostem v médiích nebo na odborných konferencích. Jeho osobním cílem je šířit osvětu v oblasti IT bezpečnosti a ochrany digitálního soukromí mezi běžné uživatele.
Téměř 10 let pracoval v antivirové společnosti ESET, kde vedl tým technické podpory a zastával funkci bezpečnostního experta. Poté působil jako freelancer, načež založil vlastní společnost BOIT Cyber Security, která se zabývá penetračními testy, sociálním inženýrstvím a vzděláváním.
Pravda, lež a umělá inteligence
19:30-20:00
Mira Friedrichová a Eva Nečasová
Během naší půlhodiny si ukážeme, co konkrétně využíváme v praxi, při přípravě i ve výuce. Proč si myslíme, že AI je nástroj, který je užitečný, ale jako každý nástroj může být i nebezpečný.
A proč v komunikaci s jazykovým modelem zdravíme a děkujeme 🙂.
Mira - Jsem učitelka informatiky z gymnázia Na Zatlance, zajímám se o věci staré i nové a často se cítím jako Alenka, protože je mi jasné, že: „ Tady musíš běžet ze všech sil, abys setrvala na jednom místě. Chceš-li se dostat jinam, musíš běžet aspoň dvakrát tak rychle!“ (Lewis Carroll, Alenka v říši divů)
Eva - je zakladatelkou neziskové iniciativy AI dětem, jejímž hlavním cílem je vytvářet materiály, které základním školám usnadní zavést do svých osnov vzdělávání v oblasti umělé inteligence a také stojí za metodikami Hello Ruby pro školy.
Nadužívání digitálních technologií – rizika, nové fenomény a prevence
20:00-20:30
Tereza Komárková
Příspěvek se věnuje možným psycho-sociálním dopadům nadužívání digitálních technologií u dětí a dospělých. Upozorňuje na některé nové fenomény v souvislosti s psychickým zdravím, které se v této oblasti objevují a zabývá se rovněž prevencí digitálních závislostí.
Tereza působí jako akademický pracovník na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy na katedře pedagogiky, kde se věnuje přednáškové a vědecko-výzkumné činnosti. Dlouhodobě se zaměřuje na témata pedagogické psychologie, inkluzivní vzdělávání, alternativní způsoby vzdělávání a nové fenomény ve vzdělávání. Pracuje dlouhá léta v poradenské praxi jako psycholog a speciální pedagog, aktuálně také jako školní psycholog.
Závěrečné slovo
20:30-20:35