Super Mega DigiDay #EDU
Internetová bezpečnost pro žáky, učitele i rodiče
Celodenní vysílání pro všechny žáky, učitele, rodiče i prarodiče
o internetové bezpečnosti
o internetové bezpečnosti
19. dubna 2023
8:00-20:00
online
Připravte si kávičku, pero a papír... dnes totiž učíme za vás a pro vás
prevence rizik, mediální výchovu, porozumění internetovým trendům a mnoho dalšího
Vysíláme celý den v následujících blocích:
8:00-12:30 Program pro žáky, celé třídy a školy - Naši zkušení lektoři budou u žáků s pomocí učitelů zábavnou formou rozvíjet kritické myšlení a ověřování získaných informací.
13:30-17:00 Program pro učitele - Zaměříme se na internetovou bezpečnost z pohledu učitele, představíme si aktuální hrozby a rizika a zdroje či hotové metodiky, které můžete s žáky realizovat přímo ve výuce.
14:00-16:30 Ředitelsko-IŤácké doupě - Paralelní blok určený vedení škol, ICT metodikům a koordinátorům a těm, které zajímá Národní plán obnovy nebo dotační možnosti a podpora škol v oblasti bezpečnosti.
17:00-20:30 Program pro širokou veřejnost - Praktický blok pro dospělé a seniory, rodiče či prarodiče, kteří chtějí zodpovědně držet digitální krok.
Pojďte s námi vstříc bezpečnějšímu internetovému světu! Bude to super! Bude to mega!
Program
Dopolední blok pro žáky a třídy
Naši zkušení lektoři budou u žáků s pomocí učitelů zábavnou formou rozvíjet kritické myšlení, ověřování získaných informací
a zásady bezpečného chování v internetu.
Online, ale přitom interaktivně - připravte si předem naše pracovní listy a pomůcky.
Cílová skupina: žáci ZŠ od 3. ročníku výše a studenti SŠ
Co si připravit předem? Projektor, PC, reproduktory, pracovní list (pokud je u aktivity uvedený).
Bude program interaktivní? Ano. Počítáme se zapojením žáků při hlasování, anketách a otázkách.
Zapojovat se budeme pomocí aplikace Mentimeter. Nemusíte si nic instalovat, stačí jen následovat pokyny každého lektora. Pro přístup do ankety budete potřebovat umět načíst QR kód mobilním telefonem nebo zadat číselný kód ve webovém prohlížeči. Jak na to.
Zahájení a úvodní slovo
8:00-8:30
Ondřej Neumajer, NPI
Digitální wellbeing - všímavost
8:30-9:20
Markéta Borovcová, Jules&Jim
Jak využívat online prostředí, aby sloužilo k našemu rozvoji a podporovalo naši pohodu? Základním předpokladem je rozvoj kompetencí jako je všímavost k vlastním emocím a potřebám, ale také budování odolnosti (schopnosti bezpečně zvládat náročné situace v kyberprostoru) nebo seberegulace.
Ukážeme si, jak online aktivity ovlivňují náš wellbeing - co zlepšuje naši pohodu, a co ji naopak kazí?
Digitální wellbeing - všímavost
8:30-9:20
Markéta Borovcová, Jules&Jim
Jak využívat online prostředí, aby sloužilo k našemu rozvoji a podporovalo naši pohodu? Základním předpokladem je rozvoj kompetencí jako je všímavost k vlastním emocím a potřebám, ale také budování odolnosti (schopnosti bezpečně zvládat náročné situace v kyberprostoru) nebo seberegulace.
Ukážeme si, jak online aktivity ovlivňují náš wellbeing - co zlepšuje naši pohodu, a co ji naopak kazí?
Nenaleť fejkom (buď internetový Šikovník)
9:30-10:20
Alexandra Guttmann, Hrdinovia Internetu
Informácie máme doslova na jeden klik. Nie všetky sú však pravdivé, nápomocné, a užitočné. Ako ich však rozoznať? Aj to si povieme na worshope Nenaleť fejkom (buď internetový Šikovník)
Cizí lidé - bezpečná komunikace
10:30-11:20
Agáta Hrdličková, Jules&Jim
Na internetu se neustále setkáváme s dalšími lidmi, které často osobně neznáme. Komunikujeme s nimi nejen v chatech, ale i ve hrách nebo v komentářích na sociálních sítích. Pro některé děti může být náročné poznat, kdy jsou tyto interakce bezpečné a kdy ne.
Na příkladurozhovoru mezi dvěma lidmi budeme trénovat pravidla bezpečné komunikace a seznámíme se s možnostmi, jak poznat a řešit případné nepříjemné či nebezpečné situace.
Edukativní hra Zachraňte prázdniny
11:30-12:20
Tereza Kráčmarová, Fakescape
Cílem edukativní online hry "Zachraňte prázdniny" je seznámit hráče s problematikou fake news, dezinformací a kritického myšlení, a to formou hravého workshopu.
Hráči si v roli novinářů vyzkouší vyhledávat a ověřovat informace, odhalovat manipulace na fotkách a rozpoznat hoax od ověřené zprávy. Při řešení úkolů rovněž trénují pozorné čtení a kritické porozumění textu.
Závěr dopoledního bloku
12:20-12:30
Odpolední blok pro učitele
Zaměříme se na internetovou bezpečnost z pohledu učitele, představíme si aktuální hrozby a rizika a zdroje či hotové metodiky, které můžete s žáky realizovat přímo ve výuce.
Úvodní slovo
13:30-14:00
Anna Stočesová Martínková, MŠMT
Zahájení odpoledního bloku pro všechny učitele
Aktuální trendy
v oblasti online bezpečnosti dětí pohledem kazuistiky E-Bezpečí
v oblasti online bezpečnosti dětí pohledem kazuistiky E-Bezpečí
14:00-14:50
Kamil Kopecký, E-Bezpečí
Jaké typy případů zaměřených na děti v E-Bezpečí řešíme?
Proč je děti nehlásí na policii, ani o nich neřeknou svým rodičům či učitelům?
Víte, co je to skull breaker, blackout či benadryl challenge?
Jak se proměnila kyberšikana? A jsou vlastně nebezpeční online predátoři?
Setkávají se děti s online podvody? A jak může pomoci naše knížka "Bezpečné chování na internetu pro kluky a pro holky"?
Digitální Wellbeing
15:00-15:50
Adéla Lábusová, Jules&Jim
Jsou technologie zlé nebo dobré? Jaký vliv mají na člověka? Co berou a co dávají? To jsou otázky, na které si odpovíme, neboť jedině tak lze zjistit, co je digitální wellbeing, kdy technologie člověku dobře slouží a nenarušují jeho bezpečí.
Pojmenujeme si díky tomu východiska profesionálního, účinného přístupu ke kyberprevenci v praxi a jak vést děti k bezpečnému, prospěšnému užívání obrazovek.
Jak na výuku bezpečného používání digitálních technologií
16:00-16:50
Petra Sobková, NÚKIB
Kde získat potřebné znalosti a dovednosti k bezpečného používání digitálních technologií?
Přijďte získat odpověď nejen na tyto otázky, ale především si prakticky ukázat, co k výuce bezpečného používání digitálních technologií můžete využít a vybrané techniky a nástroje si sami vyzkoušet.
Závěr odpoledního bloku
16:50-17:00
Odpolední blok pro vedení škol a ICT koordinátory
Paralelní blok určený vedení škol, ICT metodikům a koordinátorům a těm, které zajímá Národní plán obnovy nebo dotační možnosti a podpora škol v oblasti bezpečnosti.
Úvodní slovo
14:00-14:15
Daniela Růžičková, NPI
Revize oboru Informatika na ZŠ i SŠ v kontextu Národního Plánu Obnovy a zavedení digitálních kompetencí do běžné výuky.
Co nabízí síť
IT Guru v rámci NPO každé škole
IT Guru v rámci NPO každé škole
14:15-14:30
Petr Polívka
Potřebujete odbornou pomoc při správě IT ve škole? Řešíte infrastrukturu, bezpečnost či finance na rozvoj IT? Chcete poradit se správou sítě? Chcete si udělat audit zabezpečení a stavu sítě své školy a nevíte, jak na to?
Národní pedagogický institut má tým IT konzultantů = IT guru, kteří jsou připraveni pomoci vedení školy, koordinátorům ICT i správcům sítě:
s nákupem digitálních technologií (hardware a software) pro výuku podle nových revidovaných RVP
s nastavením digitální infrastruktury, zejm. vnitřní sítě/konektivity
s nastavením efektivní IT správy
s představením nástrojů pro digitální audit školy
s orientací v nových informacích a materiálech, které jsou k dispozici
se zabezpečením vnitřní sítě školy
s přípravou dokumentace pro pořízení vhodných digitálních technologií
v komunikaci se zřizovateli v IT záležitostech
a v mnohém dalším…
S kyberbezpečností žáků, učitelů, našich zařízení i dat souvisí kvalitně nastavené a zabezpečené prostředí školy.
Společně projdeme body takového auditu, ukážeme si možná slabá místa a možnosti jejich nápravy.
Audit digitální infrastruktury školy
14:30-15:00
Tomáš Bazalík
V první části přednášky se dozvíte, co je IT audit infrastruktury škol a jaké jsou jeho hlavní cíle. Získáte také povědomí o oblastech, které IT audit pokrývá.
Ve druhé části se budeme zabývat standardem konektivity. Dozvíte se, o čem standard je a jakým způsobem by měl být implementován v organizaci.
V poslední části přednášky představíme příklady rizik, které se v oblasti infrastruktury a bezpečnosti vyskytují ve školách a na které může právě IT audit upozornit.
Jak se nezbláznit
z technologií ve výuce aneb techno-wellbeing pro každého učitele
z technologií ve výuce aneb techno-wellbeing pro každého učitele
15:00-15:30
Michal Špitálník
Na učitele tlačí MŠMT, zřizovatel, IT správci, rodiče, žáci a celá společnost, aby pracovali s technologiemi jako jsou interaktivní tabule, NTB, tablety, cloud, roboti, 3D tisk, aplikace atd.
Jak si to ulehčit a nepodlehnout?
Zkušenosti z praxe, jednoduché postupy a selský rozum, to vše by učitelům i lektorům vzdělávání mohlo pomoci. Přijďte se inspirovat nebo zeptat „skoro“ na cokoliv ohledně technologií ve výuce.
Google Workspace, chromebooky a bezpečnost
15:30-15:50
David Plešinger
Pobavíme se o zařízeních s Chrome OS z hlediska bezpečnosti. Věděli jste například, že pro chromebooky nepotřebujete antivir? Probereme zásady bezpečnosti, strategii nasazení, správy a zabezpečení v systému Chrome OS.
Apple, jeho zařízení a ekosystém z pohledu bezpečnosti
15:50-16:10
Petr Mára
Jedna z klíčových hodnot společnosti Apple je soukromí a zabezpečení produktů. Petr se ve své přednášce podívá na obě tyto oblasti a vysvětlí je v kontextu benefitů pro školství a IT správu.
Platforma Microsoft
a bezpečnost
a bezpečnost
16:10-16:30
Petr Nepustil
Ochrana prostředí Microsoft Windows není jen o antiviru, ale o komplexním přístupu k bezpečnosti jako takové. V rámci Microsoft Intune získáváte řadu bezpečnostních nástrojů včetně ochrany vašeho účtu, firewalu a proaktivního reportingu. V rámci běžného Microsoft účtu existuje i zabezpečení rodiny, které umí kontrolovat navštívené webové stránky, a nebo čas strávený na počítači.
Večerní blok pro veřejnost, rodiče, prarodiče, prostě pro všechny...
Program pro širokou veřejnost - praktický blok pro dospělé a seniory, rodiče či prarodiče, kteří chtějí zodpovědně držet digitální krok.
Úvodní slovo
17:00-17:30
Praktický blok pro dospělé a seniory, rodiče či prarodiče, kteří chtějí zodpovědně držet digitální krok.
Rozumíte slangu, kterým děti mluví?
17:30-18:20
Pavel Matějíček
Spousta rodičů nerozumí tomu co jim děti říkají - a to doslova. Když slyší větu ve stylu “Killnul jsem enemáka a vypadl z něj cool loot” mají z toho těžkou hlavu. Vzniká tak zbytečně jazyková bariéra a prohlubuje se generační propast.
Proto jsme připravili slovník Kybermládeže a spoustu termínů z něj vám představíme.
Gaming a sociální sítě
18:30-19:20
Kateřina Lukavská
Příspěvek Gaming a sociální sítě - výzvy pro rodičovskou regulaci nadměrného používání digitálních médií mezi dětmi a dospívajícími představí aktuální poznatky v oblasti rodičovské regulace používání digitálních médií u dětí a dospělých.
Pobavíme se o efektivitě jednotlivých rodičovských přístupů a upozorníme na úskalí některých z nich. Dále se zaměříme na poruchu hraní digitálních her a na problémové používání sociálních sítí, což jsou jevy, které mohou významným způsobem ohrožovat zdraví a duševní pohodu dětí a dospívajících.
Představíme aktuální odhady výskytu těchto poruch a podíváme se, jak lze tyto poruchy rozeznat od nepatologického nadměrného používání digitálních (obrazovkových) médií.
Média
a dezinformace
a dezinformace
19:30-20:15
Michal Kaderka
Během webináře si ukážeme, jak nové technologie změnily média a jak s tím souvisí rozšíření dezinformací.
Popíšeme si, jak vznikají toxické informace a jak jim lze čelit.
Závěr večerního bloku
20:15-20:30
Registrace
Po vyplnění registračního formuláře vám pošleme odkaz do živého vysílání na 19. 4. 2023. Sledovat můžete samozřejmě vše od rána do večera. Záleží jen na vás. Jednotlivé workshopy jsou vhodné pro všechny cílové skupiny.
Blok paralelních přednášek pro vedení škol
a ICT koordinátory začíná v 14:00
Otázky a odpovědi
Zajímá vás cokoliv ohledně organizace DigiDay? Zde najdete odpovědi na nejčastější dotazy.