DigiDay #19

20. února 2024

17:00-21:00

 online, za O Kč

AI prakticky

Nástroje umělé inteligence a jejich funkce - jsou jich k dispozici doslova tisíce. Které z nich jsou vhodné pro učitele, které pro žáky? 

Řešili jste už někdy, v čem generovat obrázky? Která AI umí načíst PDF? Je lepší systém X nebo funkce Y? Co je a není legální používat s žáky?

Přesně o tom všem bude další “DigiDay #19 - AI prakticky”. Tentokrát ve spolupráci s AI dětem a NPI ČR.

Proto je tu DigiDay! 

tentokrát ve spolupráci GUG.CZ, NPI ČR a AI dětem

Program je možné sledovat také zpětně ze záznamu. Odkaz vám přijde po vyplnění registračního formuláře. 

Úvodní slovo

17:00-17:10

Pavel Hodál a Ivana Böhmová

Zahájení akce, program a úvodní slovo.
Dnešní stream pro vás připravili společně GUG.cz, NPI ČR a AI dětem

Filip Dřímalka

17:10-17:30

Nejdůležitější dovednosti pro budoucnost

Jak bude vypadat svět práce a vzdělávání ve světě, ve kterém umělá inteligence zvládne udělat většinu věcí rychleji, levněji a lépe, než člověk? A jak na tento svět připravit sebe i studenty? Ve své přednášce ukážu na zcela konkrétních příkladech nejdůležitější dovednosti, které umožní využít sílu technologií a posunout vzdělávání na zcela novou úroveň.

Filip je odborníkem na digitální inovace a jejich zavádění do firem. Založil projekty Digiskills, Digitask a Digi Challenge, které rozvíjejí nové dovednosti u stovek firem a desítek tisíc lidí v Česku i v zahraničí. Je autorem mnoha inovací, které dnes slouží jako základ vzdělávacích a rozvojových programů ve významných českých firmách. Napsal první českou knihu o digitální transformaci HOT : Jak uspět v digitálním světě a knihu Budoucnost nepráce, která pojednává o budoucnosti práce v době umělé inteligence. Vede podcast s inovátory HOTCAST a je vítězem LIGS Awards za inovativní projekty v oblasti vzdělávání dospělých.

Jak "spustit" AI ve škole

17:30-18:00

Pavel Hodál a Martin Mareš

Ne všechny systémy AI jsou dostupné pro školní účty Google Workspace nebo Microsoft 365. 

Podíváme se na současná pravidla, věkové limity a jak Copilot v Microsoft 365 a Google Bard povolit u vás ve škole. 

Prakticky si ukážeme, jak vše nastavit a zpřístupnit učitelům, kde ho ve školních účtech Microsoft 365/Google Workspace najdeme a co vše s ním můžeme dělat.

Pavel Hodál - Jsem učitel, metodik ICT, lektor a také Google Certified Trainer. Specializuji se na Google Workspace ve vezdělávání a administraci chromeboků včetně jejich využití. O všem výše uvedeném píšu na https://www.tybrdo.cz

Martin Mareš - Specializuji se na oblast školství – mám pracovní zkušenosti jako učitel informatiky na základní škole, IT administrátor a ICT koordinátor. Současně se věnuji službám v oblasti vzdělávání, ICT a multimédií, kdy působím jako lektor vzdělávacích programů a digitálních dovedností. V Kraji Vysočina poskytuji podporu a pomoc školám a školským zařízením jako krajský ICT metodik a jako člen krajského kabinetu Informatika a ICT v organizaci řízené Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy. 

Google Gemini (Bard)

18:00-18:30

Martin Krček

Google poskytuje stabilní a bezpečnou umělou inteligenci. Má různá jména, ale i určení. V prezentaci se podíváme na několik z nich: Gemini - je skvělý pro generování textů, ať už potřebujete nápady pro brainstorming, napsat dopis rodičům o zlobivém žákovi, nebo opravit text v anglickém emailu. Gemini je napojený na „Google“, takže poskytované informace jsou dobře zdrojované a můžete věřit tipům například pro školní výlet na Šumavu. Gemini také mluví a vidí. Podíváme se na to, jak rozpoznává obrázky, počítá na nich předměty a jak by vyřešil třeba test.

Gemini integruje i další služby od Google - jako jsou mapy, dokumenty nebo Gmail. Také se podíváme na další služby Google Duet (AI integrovanou do Dokumentů a tabulek), AI pro Classroom a na Gen App Builder - nástroj kde si naklikáte školního chatbota.

Martin Krček je odborník s bohatými zkušenostmi v konverzační umělé inteligenci. Vedl týmy AI ve společnostech AT&T, IBM, a organizoval globální Voice Hackathon. Pracoval na implementaci hlasových asistentů a chatbotů pro renomované organizace, jako jsou Electrolux, ComApp, Český rozhlas a poskytoval workshopy pro O2, Google a ČSOB. V současné době pracuje ve společnosti Vodafone kde implementuje nástroje umělé inteligence.

Co vše umí Copilot

18:30-19:00

Karel Klatovský

Nebojte se umělé inteligence a využijte ji na maximum, ostatně v mnoha nástrojích, které dnes využíváte, je umělá inteligence dostupná již několik let. Umělá inteligence totiž není jen chatbot. Proto si ukážeme, kde všude vám AI může pomoci. Od generování titulků, vytváření hlasových podkladů nebo překladů mluveného slova. A ukážeme si i personalizaci výuky, kdy nám AI vygeneruje jedinečně cvičení pro každého žáka. Ale na chatbota samozřejmě dojde také, protože Copilot vám umí vygenerovat jedinečné texty či udělat souhrn z PDF nebo webu. Nebo vám pomůže s vymyšlením aktivit do hodin či tvorbou testu na jakékoliv téma do jakéhokoliv předmětu. A nakonec si vygenerujeme i obrázky a hudbu, které svět neviděl a neslyšel.

Karel Klatovský v současné době působí jako manažer vzdělávacích programů ve společnosti Microsoft. Má praxi 11 let jako učitel a správce sítě na střední škole a gymnáziu v Litoměřicích a na Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Věnuje se přednáškám a psaním článků a webinářů na téma efektivního využívání digitálních technologií ve výuce. Napsal více jak 20 knih a učebnic pro základní a střední školy se zaměřením zejména na technologie Microsoft, přednášel na konferencích BETT v Londýně, TechED v Amsterdamu či Barceloně.  Již přes 10 let píše svůj blog na adrese www.klatovsky.cz, kde se věnuje taktéž informačním technologiím ve školství.

Poznejte pokročilé možnosti ChatGPT

19:00-19:30

Tomáš Kapler

Ukážeme si, kdy lze využít jeho bezplatnou verzi a kde se neobejdete bez té placené či jiných nástrojů. Naučíme se, jak si může každý žák může vytvořit svého učitele na míru, který mu bude k dispozici 24 hodin denně. Probereme využití nástrojů pokročilé datové analýzy a vytvoříme i osobní asistenty, kteří vás budou poslouchat na slovo. Hodit se může i snadné vytváření ilustrací k libovolnému tématu.

Tomáš Kapler je propagátor a školitel umělé inteligence pro jednotlivce, školy i firmy. Na svém webu www.kapler.cz se zaměřuje na praktické aspekty a ukázky jednotlivých nástrojů i testování a předtavení AI novinek.

Zajímavé projekty pro školy s důrazem na vzdělávání 

19:30-20:00

Jan Tyl

AI není jen známý ChatGPT či Copilot. Existuje vělké množství dalších systémů.

Jan Tyl je výzkumník, podnikatel a propagátor umělé inteligence. V roce 2018 založil společnost Alpha Industries, která se zaměřuje na vývoj digitálních lidí poháněných AI. Jeho práce spočívá v tvorbě inovativních projektů v oblasti AI se zaměřením na vzdělávání a osobní růst.

V roce 2019 získala společnost Alpha Industries prestižní AI Awards za nejlepší nápad v oblasti umělé inteligence za projekt Digital Philosopher. Tento projekt oživil slavné filozofy pomocí AI, včetně ikony sametové revoluce Václava Havla.

Jan Tyl dále rozvíjí své projekty Digital Writer. Pro Českou televizi vytvořil digitálního moderátora Matylda pro volební Superdebatu 2021.

Mezi jeho další úspěšné projekty patří detektor emocí, detektor urážek, DigiGoethe, DigiHavel, Magický deník a DigiExpert, Hyperspace. https://cs.wikipedia.org/wiki/Jan_Tyl 

Legislativa a AI - můžu použít ten obrázek?

20:00-20:30

Petr Otevřel

​​Zaměříme se na právní aspekty obrázků, textů a jiných výstupů vytvořených pomocí umělé inteligence. Jaké mají právní postavení? Jak je můžeme využít a jaká rizika jsou s tím spojena? Budeme rovněž zkoumat právní aspekty tréninku umělé inteligence a odpovíme si na otázku, zda může AI vytvářet autorská díla. Dále se budeme zabývat různými metodami tvorby a možnostmi nakládání s výstupy AI. Seznámíme se i s historicky prvním rozhodnutím českého soudu který se týkal právě obrázku vytvořeného umělou inteligencí.

Petr Otevřel je společníkem v advokátní kanceláři Jansa Mokrý Otevřel & partneři (www.lawyer.cz) a po celou dobu svého působení v advokacii se věnuje právu informačních technologií. Je spoluautorem knih Softwarové právo a Internetové právo. Pravidelně publikuje články, které najdete nejčastěji na portále www.pravoit.cz. V tuto dobu pilně studuje aktuální verzi nařízení o umělé inteligenci, známé také jako AI Act, které bylo schváleno a dotkne se nejednoho z nás.

Kreativní generování vizuálního
a audiovizuálního obsahu 

20:30-21:00

Katka Švidrnochová a Bára Karpíšková

Prozkoumejte s námi svět umělé inteligence, který překračuje běžné hranice generování textů a otevírá dveře k nevšední kreativitě v audiovizuální tvorbě. Ukážeme vám, jak můžete využít nové inteligentní nástroje pro rozšíření kreativního potenciálu – a to nejen ve výtvarné výchově. Naučíte se, jak s pomocí těchto nástrojů dokončovat, animovat a zdokonalovat výtvarné projekty. Připravte se na objevování nástrojů pro generování vizuálních a audiovizuálních děl, které rozvíjí kreativitu a mediální gramotnost jak u dospělých, tak u dětí.

Barbora Karpíšková - Lektorka a tvůrkyně vzdělávacích materiálů. Pedagog v SVČ Lužánky, manažerka vzdělávacích projektů a tvůrkyně vzdělávacích kurzů se zkušenostmi s výukou na ZŠ a projekty zaměřenými na děti ohrožené školním neúspěchem. Bára tvoří v AI dětem metodiky na mediální výchovu, školí děti i dospělé.

Kateřina Švidrnochová - Učitelka, lektorka digitálních dovedností, designérka vzdělávacích procesů, máma 2 dětí. Zabývá se digitalizací a integrací umělé inteligence do vzdělávání i fungování organizací. Ve světě low-code a no-code aplikací se pohybuje přes 15 let a tahá aplikace z rukávu. Jejím cílem je prakticky ukazovat, jak může být umělá inteligence přínosem v různých oblastech našich životů. V AI dětem pečuje o lektory, interní procesy a školí.

Závěrečné slovo

21:00-21:05

Pavel Hodál a Ivana Böhmová

Umělá inteligence tady je a bude. Školství nesmí zůstat (a nezůstává) pozadu. Je jen na nás, zda si z ní uděláme pomocníka, nebo se staneme její obětí.