DigiDay #23

20. 1. 2025

17:00-20:00

Komunikace s AI - tipy a triky

Na dobrý prompt skvělá odpověď, na blbý prompt… škoda času

Učitelé už umí s AI generovat testy nebo připravovat materiály. Ale co když vám řekneme, že od ní můžete chtít mnohem víc?

Na dalším Digiday se podíváme na to, jak z AI vytěžit maximum – ať už jde o inspiraci do výuky, nebo praktické tipy na prompty, které vám usnadní život. Zkušení pedagogové a odborníci se podělí o své know-how a ukážou, jak komunikovat s AI jako s opravdu přínosným asistentem. Posuňte s námi své dovednosti na novou úroveň!

Připojte se k nám na živé vysílání a společně prozkoumáme, jak AI prakticky zapojit do výuky. 

DigiDay! 

ve spolupráci GUG.CZ, NPI ČR a AI Dětem

Program můžete sledovat také zpětně ze záznamu. Zaregistrujte se a my vám pošleme odkaz na vysílání.

Program:

Tipy a triky pro komunikaci s AI

Hlasoví asistenti ve výuce i osobní agendě

Pokročilé promptování

Co vše umí AI v napojení na API

... a mnoho dalšího


Úvodní slovo

17:00-17:10

Pavel Hodál a Ivana Böhmová

Zahájení akce, program a úvodní slovo.

AI pro jazykáře

17:15-17:35

Petra Mazancová

Pomocí AI lze efektivně připravit podklady pro import do Quizletu. Například AI dokáže rychle vytvořit tabulky s dvojicemi termínů a definic, překlady slovíček nebo otázky a odpovědi. Tyto tabulky lze následně snadno importovat přímo do Quizletu, což šetří čas a umožňuje rychlou přípravu kvalitních vzdělávacích materiálů.

Stačí pouze určit téma, jazykovou úroveň nebo klíčová slova, a AI vygeneruje obsah, který je připravený k okamžitému použití.

Chatbot umí více než text!

17:35-17:55

Martin Mareš

Martin ukáže, že práce s AI přesahuje základní zadávání příkazů a nabízí široké možnosti pro obohacení výuky i profesní činnosti. Umělá inteligence umožňuje efektivní převod textů do tabulek a zpět, analýzu a interpretaci vizuálních dat, jako jsou grafy nebo obrázky, a tvorbu myšlenkových map pro vizualizaci složitějších konceptů.

Martin se specializuje na oblast školství. Má pracovní zkušenosti jako učitel informatiky na základní škole, IT administrátor a ICT koordinátor. Současně se věnuje službám v oblasti vzdělávání, ICT a multimédií, působí jako lektor vzdělávacích programů a digitálních dovedností, jako je právě umělá inteligence. V Kraji Vysočina poskytuje podporu a pomoc školám a školským zařízením jako krajský ICT metodik v organizaci zřízené Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy.

AI asistenti v ChatGPT — jak  je tvořit a jak to naučit děti

17:55-18:15

Eva Nečasová

Ukážeme si základy tvorby AI asistentů v ChatGPT, uvedeme konkrétní příklady jejich využití a představíme metodický materiál Školní hackaton, vytváření AI asistentů, na jehož základě lze toho téma otevřít s dětmi ve školách.

AI a napojení na API 

18:15-18:35

Tomáš Kapler

AI nemá jen frontend ale i velmi mocné API. Tomáš vysvětlení v krátkosti co je to API a k čemu se nám hodí. Poté ukaže využití API v ChatGPT asistentech, API v samotných jazykových modelech a nakonec i jak to mohou učitelé (i studenti) využít třeba jako funkci v Excelu či Google Tabulkách.

ChatGPT jako osobní roztleskávačka

18:35-19:10

Kateřina Švidrnochová

ChatGPT už dneska není jen o tvorbě podkladů do výuky, receptech k večeři nebo analýze dotazníků zpětné vazby, ale díky hlasovému asistentovi se z něj stává naše osobní roztleskávačka. Umí nás naučit anglicky, nahlas brainstormovat, připravovat na prezentace nebo obhajoby projektů, pilovat náš přednes. Díky novince v podobě Úkolů nás upozorní, kdy máme objednat dítě k zubaři nebo že už u něj sedíme dlouho a chtělo by to vstát a protáhnout se. Chaty si můžeme řadit v Projektech, abychom se v té záplavě konverzací vyznali. Prostě nám může pomoci s naším osobním rozvojem. A na to se během krátké prezentace mrkneme.

Od interaktivních kvízů po personalizované asistenty ve výuce chemie

19:15-19:35

Monika Pelikánová

V příspěvku budou představeny praktické zkušenosti s využitím umělé inteligence ve výuce. Prezentace se zaměří především na dva powerful nástroje - Claude a ChatGPT. Bude ukázáno, jak pomocí Claude artifacts lze vytvářet interaktivní vzdělávací obsah včetně kvízů a infografik, které zvyšují zapojení žáků do výuky. Dále budou představeny možnosti tvorby customizovaných GPT asistentů, kteří mohou sloužit jak učitelům při přípravě výuky, tak přímo žákům při samostudiu

Základy promptování pro děti — pracovní listy Chatboti ve škole

19:35-19:55

Eva Nečasová

Jak docílit toho, aby byli chatboti efektivními pomocníky v procesu učení? Podíváme se, jak metodicky přistoupit k jejich využívání dětmi a projdeme konkrétní připravené materiály, metody a strategie k využití chatbotů ve škole.

Závěrečné slovo

19:55-20:00 

Pavel Hodál a Ivana Böhmová

Otázky, závěrečná debata a případní další hosté